Cererea pentru destinaţiile externe s-a înjumătăţit faţă de 2008. Pentru că îşi pot administra mai bine cheltuielile, sătmărenii preferă destinaţiile turistice interne. Sătmărenii au început să îşi planifice concediile încă din luna martie, când agenţiile de turism au avut preţuri cu 30 % mai mici pentru pachetele achiziţionate în avans. Reprezentanţii agenţiilor de turism din Satu Mare afirmă că, faţă de anii trecuţi, vânzările lor aproape că s-au înjumătăţit din cauza crizei.
În acelaşi timp, sătmărenii cu venituri medii nu renunţă la concedii, ci se reorientează spre destinaţii interne unde, spun ei, îşi pot administra mai bine cheltuielile. „Este advărat că această criză afectează pe toată lumea, însă din ianuarie am pus bani deoparte pentru concediu şi cred că va fi foarte bine la Neptun”, spune Nagy Csaba unul dintre clienţii agenţiei de turism Accord.
Potenţii nu renunţă la lux
Diferenţa de preţ dintre un sejur în străinătate şi unul pe litoralul românesc rămâne un factor decisiv, dar sătmărenii cred că Marea Neagră rămâne o destinaţie bună pentru sezonul estival. „Anul trecut am fost în Croaţia cu familia, a costat în jur de 1.000 de euro. La Neptun zece zile, la început de iulie ne costă 1.400 de lei. Este frumos în Croaţia, dar plajele nu sunt aşa ca în Romania”, mai spune Nagy Csaba.
Sătmărenii cu venituri peste medie rămân fideli destinaţiilor externe în condiţii de lux. „Românilor le place luxul, şi chiar dacă suntem în an de criză, cei cu posibilităţi materiale cumpără pachete la 5 stele plus, adică în condiţii de super lux, la preţuri începând de la 800 de euro de persoană Atât costă un astfel de sejur în Antalya, de exemplu, o destinaţie care rămâne destul de solicitată”, spune Călin Paşca, agent de turism.
Pe de altă parte, cei care s-au obişnuit cu destinaţiile externe nu renunţă la concediile exoti