Singura noastră şansă să primim banii din împrumutul extern pentru care am făcut sacrificii fiscale pare să fie renegocierea acordului de finanţare încheiat cu instituţiile financiare internaţionale în luna martie. Sursa: Agerpres
Aceasta deoarece este puţin probabil să putem respecta ţintele economice convenite cu Fondul Monetar Internaţional (FMI). Motivele sunt multiple şi ţin atât de efectele crizei, care taie din veniturile bugetare, cât şi de reformele structurale pe care autorităţile se văd nevoite să le facă de ur genţă. Potrivit revistei „Capital” din această săptămână, cel mai vulnerabil capitol din acordul cu FMI este politica fiscal-bugetară care are nevoie implicit de regândirea politicilor sociale, adică a legilor pensiilor şi salarizării din sistemul public.
Previziuni pesimiste
O altă ţintă în care este puţin probabil că ne vom încadra este este cea stabilită în cazul deficitului bugetar. Conform documentului convenit cu Fondul, la finele anului acest indicator nu trebuie să depăşească 24,3 miliarde de lei. Însă, conform datelor Ministerului Finanţelor, în primul trimestru abia ne-am încadrat în ţinta de 8,3 miliarde de lei, cu un deficit bugetar de 7,9 miliarde de lei la sfârşitul lunii martie.
Ulterior, în aprilie, deficitul a urcat la 9,35 miliarde de lei. La toate acestea se adaugă modi fi carea prognozelor. După rectificare, bugetul de stat a fost adaptat la o prognoză de recesiune de 4%. Însă realitatea ar putea fi chiar mai dură. Gheorghe Pogea, ministrul finan ţelor, spunea recent că, dacă în tri mes trele doi, trei şi patru economia va stagna, trebuie să ne pregătim pentru o scădere economică de 6,5%.
Creşterea impozitelor, o soluţie neplăcută
Dacă nu va putea respecta ţintele de deficit, guvernul va fi nevoit să apeleze la experţii Fondului pentru găsirea unei soluţ