După ce s-a încadrat la limită în nivelul deficitului bugetar convenit cu FMI pentru trimestrul I, Guvernul are mici şanse să respecte ţintele următoare şi să tragă toate tranşele de împrumut. Respectarea acordului cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) se dovedeşte a fi o misiune foarte dificlă pentru autorităţile de la Bucureşti, după cum de altfel anticipau analiştii economici. Capitolul cel mai vulnerabil din acord este politica fiscal-bugetară care are nevoie de
După ce s-a încadrat la limită în nivelul deficitului bugetar convenit cu FMI pentru trimestrul I, Guvernul are mici şanse să respecte ţintele următoare şi să tragă toate tranşele de împrumut.
Respectarea acordului cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) se dovedeşte a fi o misiune foarte dificlă pentru autorităţile de la Bucureşti, după cum de altfel anticipau analiştii economici.
Capitolul cel mai vulnerabil din acord este politica fiscal-bugetară care are nevoie de reforme, implicit prin regândirea politicilor sociale - legea pensiilor şi a salarizării în sectorul public.
În vreme ce domeniul bancar este destul de solid, potrivit evaluărilor FMI, dezechilibrele bugetului de stat şi ale celui de pensii riscă să afecteze întregul cadru macroeconomic.
Pe de altă parte, previziunile FMI, agreate cu guvernul României în primăvară, încep să pară optimiste. Creşterea economică negativă din primul trimestru, de 6,2%, i-a surprins chiar şi pe experţii instituţiei financiare care au anunţat că estimarea pentru 2009 ar putea fi revizuită în această vară.
Deficitul, o piatră de moară
Conform acordului, autorităţile române s-au angajat să ia măsuri de consolidare a finanţelor publice. Principala măsură este reducerea treptată a deficitului bugetar, prin controlul strict al cheltuielilor publice. Astfel, Ministerul Finanţelor trebuie să se încadreze în anumite ţinte de def