Alex. Leo Şerban Carrington a fost primul film regizat de dramaturgul britanic Christopher Hampton, autorul scenariului (bazat pe propria lui piesă, la rândul ei bazată pe romanul lui Laclos) Alex. Leo
Şerban
Carrington a fost primul film regizat de dramaturgul britanic Christopher Hampton, autorul scenariului (bazat pe propria lui piesă, la rândul ei bazată pe romanul lui Laclos) de la “Legături primejdioase” – celebrul film al lui Stephen Frears cu Glenn Close, John Malkovich şi Michelle Pfeiffer.
Nu avea să recidiveze – ca regizor – decât de două ori: Hampton, în mod clar, nu e un cineast; e un om de teatru. Faptul că s-a pasionat de povestea Dorei Carrington este însă întrutotul spre lauda lui, căci viaţa acesteia merita – cu prisosinţă – un film.
Dora a fost o pictoriţă foarte bună la vremea ei (începutul secolului trecut), numai că a fost totodată, în ciuda comportamentului ei liber şi dezinhibat, genul de femeie- victimă, gata să se sacrifice pentru ceilalţi şi să-şi pună talentul în cui atunci când aceştia i-o cereau.
Nu poţi să vezi filmul şi să nu te gândeşti la cartea amicei sale Virginia Woolf, “A Room of One’s Own”, care punea degetul pe rana unei întregi epoci: locul femeilor într-o lume a bărbaţilor. Deşi “grupul Bloomsbury” (din care au făcut parte şi Woolf, şi Lytton Strachey - “iubitul” homosexual al Dorei) era unul al intelectualităţii boeme, privilegiată financiar şi cu vederi liberale în materie de moralitate, pilda pe care o dă viaţa Dorei Carrington este că, oricât de “emancipată”, femeia e propriul ei duşman - şi că nimeni şi nimic nu poate opri o femeie să fie victimă dacă asta vrea...
Emma Thompson e absolut fabuloasă în rolul Dorei. Felul în care se topeşte în psihologia acestei femei inteligente, talentate şi cultivate ce-ar fi putut să-i fie bunică, scoţând la iv