DECLIN. În primele cinci luni, piaţa auto a scăzut cu peste 50%. Sursa: Reuters
Vânzările de automobile noi au scăzut cu circa 50% în primele cinci luni faţă de aceeaşi perioadă din 2008, a anunţat ieri Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). De la începutul anului, vânzările de maşini noi au avut o evoluţie tot mai rea de la lună la lună. Astfel, în mai faţă de aprilie, s-a înregistrat o reducere de 10%, de la 14.884 maşini la 13.336 unităţi.
În primele cinci luni, livrările totale au însumat 65.094 autovehicule, în scădere cu 53,4% faţă de aceeaşi periodă a anului trecut, când au fost vândute 139.762 autovehicule, potrivit datelor APIA, citate de Mediafax.
Creditele blochează achiziţiile
Specialiştii auto susţin că principala cauză este criza financiară pe plan mondial care a influenţat negativ aproape toate pieţele auto. „Accesul dificil la împrumuturi bancare sau chiar blocarea creditării este un factor care şi-a pus amprenta pe vânzările auto. O altă cauză este că populaţia s-a îndreptat în ultima perioadă către maşinile secondhand”, ne-au spus aceştia.
Dacia rămâne în continuare liderul pieţei auto, în funcţie de numărul de unităţi vândute, cu 16.726 automobile în primele cinci luni, în scădere cu 47,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, şi o cotă de piaţă de 28,9%, în coborâre cu 0,8 puncte procentuale. Pe locul secund se află Hyundai, cu 5.275 maşini livrate în perioada ianuarie-mai, în creştere cu 13,7%. Volkswagen ocupă locul al treilea, cu 4.552 autoturisme (-43,5%) şi o cotă de piaţă de 7,9%, iar pe poziţia imediat următoare se află Renault, cu 4.332 maşini (-48,5%), echivalentul unei cote de piaţă de 7,5%.
În ceea ce priveşte modele de import care au avut cea mai mare căutare, lider este Renault Clio (2.492 unităţi), care este urmat de Kia C’eed