Intr-o perioada de criza, fie ca vorbim despre cea economica sau politica, exista intotdeauna cineva care gaseste posibilitatea de a profita de pe urma acesteia.
Cum in Romania criza economica se confunda si se intrepatrunde atat de adanc cu criza politica, inevitabil, exista si aici persoane care au profitat si continua sa o faca din plin in aceasta perioada.
Sa facem o scurta referire la un studiu ale carui rezultate ne vor ajuta sa intelegem mai bine natura umana. Imaginea pe care o vom obtine ne va ajuta sa intelegem mai bine reactiile altfel poate usor ciudate ale unui popor aflat intr-o perioada de criza profunda economica si politica.
Se stie ca tutunul ucide peste 6 milioane de oameni pe an in intreaga lume. Cu toate acestea consumul de tigari este in crestere. Un grup de cercetatori americani a demonstrat chiar ca, in perioada crizei economice, consumul de tutun este in crestere. Se pare ca nimeni nu doreste mai degraba sa economiseasca banii pe care ii da pe un pachet de tigari si sa renunte la placerea oferita de tutun.
Mai mult, cercetatorii americani afirma ca o criza economica predispune catre consumul produselor nocive, dar care ofera "consolare". Asadar, departe de a economisi banii, asa cum ar fi recomandat intr-o astfel de perioada, cei mai grav loviti de criza se indreapta tot mai mult catre consumul altor placeri, pe care si le pot permite.
Ironia studiului arata ca o persoana, cu cat este mai deprimata, cu atat mai mult se va baza pe placeri care sunt, din pacate, letale.
Dar sa revenim la problemele locale. Din punct de vedere politic, insa, "consolarea" romanilor frustrati si infometati de criza tot mai adanca o ofera partidele nationaliste cu influente extremiste si politicienii cu un puternic discurs demagogic.
Ei sunt cei care vand celor loviti de criza iluzi