Retelele de hipermarketuri se extind in acest an cu aproximativ 16 unitati, fata de 27 cate au fost inaugurate anul trecut. Expansiunea a fost franata de problemele de finantare ale dezvoltatorilor de parcuri de retail sau malluri, dar si de temperarea consumului.
Dupa ce au pompat aproape un miliard de euro in dezvoltarea retelelor in ultimii doi ani, operatorii de hipermarketuri se opresc in 2009 la maximum 16 deschideri si investitii cumulate de 212-248 mil. euro, potrivit datelor centralizate de ZF.
Carrefour, Kaufland si Real raman si in acest an cei mai mari investitori din comertul alimentar, insa ritmurile de expansiune sunt sub cele planificate de companii inainte de aparitia efectelor crizei economice.
De exemplu, in prima parte a lui 2008 grupul francez Carrefour isi anunta actionarii ca planurile sale de extindere la nivel international vizeaza accelerarea dezvoltarii retelei la un ritm anual de 7 deschideri, pana la 40 de hipermarketuri in 2012.
In total vor fi inaugurate insa 3-4 magazine in 2009, fiind putin probabil ca diferenta sa fie recuperata anul viitor, in conditiile in care nimeni nu pariaza pe revitalizarea consumului in urmatorul an.
Si Real, divizie a grupului german Metro, intentiona sa deschida 6-7 unitati in acest an, insa din cauza intarzierilor de livrare a proiectelor de centre comerciale si parcuri de retail in care detine spatii pana la finele lui 2009 vor fi deschise in total 4 unitati.
Planuri pentru 40 de magazine
In Romania, Real are aceeasi tinta de expansiune pe termen mediu ca si Carrefour: 40 de hipermarketuri pana in 2013. Vor ajunge acolo cei doi competitori in termenul stabilit?
"In criza exista si factori care faciliteaza dezvoltarea retelelor de comert - diminuarea pretului terenurilor si ieftinirea materialelor de constructii -, dar trebuie tinut cont si de facto