Cheltuim mai puţin pe îmbrăcăminte, cosmetice, educaţie şi vacanţe
În ciuda crizei, se pare că românii nu renunţă la cumpărăturile de produse alimentare, astfel că faţă de sfârşitul anului 2008, în martie 2009, procentul din bugetul lunar al unei gospodării alocat cheltuielilor cu alimentele a înregistrat o uşoară creştere, de la 38%, la 39%. Aprecierea poate fi explicată şi prin scăderea veniturilor şi stagnarea cheltuielilor cu mâncarea. Tot în creştere sunt şi cheltuielile legate de achitarea ratelor la bănci, care, la nivel naţional s-a majorat de la 5% la 6% din venitul mediu, potrivit unui studiu realizat de compania de cercerare Mercury Research. De asemenea, dacă la sfârşitul lui 2008 românii puneau banii la bancă, în special datorită dobânzilor mari afişate de bănci, în luna martie a acestui an, numărul acestora s-a redus.
„După o creştere uşoară în lunile noiembrie şi ianuarie la capitolul economisire, acum alegerea populaţiei pare să scadă acest procent, doar 3,49% din buget fiind alocat economiilor sau investiţiilor”, a declarat Anca Şerban, research manager în cadrul companiei. De asemenea, pe o scadă de la 1 la 10, încrederea românilor în instituţiile bancare s-a deteriorat, de la 6,3 la sfârşitului lui 2008 la 5,3 în martie 2009. De unde taie totuşi românii din cheltuieli? Potrivit studiului, se dau mai puţini bani pe articole de îmbrăcăminte, produse de îngrijire, comunicaţii, educaţie şi vacanţă. Cei mai puţini bani din bugetul unei gospodării, în proporţie de 1,95%, sunt alocaţi excursiilor şi vacanţelor, iar ieşirile în oraş, la restaurant, la film sau în club reprezintă doar 2% din totalul de cheltuieli. Într-un studiu dat publcităţii luna trecută de către compania Nielsen, se arăta că 16% dintre români ar renunţa la achiziţia de produse alcoolice, iar 43% au declarat că vor face economii la benzină şi la utilităţi, în timp ce