Mii de turişti sunt atraşi ca un magnet de ruinele piciorului podului lui Traian, însă la vederea machetei celebrului pod, promit că se vor întoarce cu toată familia.
În sala 4 a Secției de Istorie – Arheologie din cadrul Muzeului regiunii Porțile de Fier, tronează macheta podului lui Traian, cu o lungime de 21 de metrii, construită între anii 1966-1970, înainte ca muzeul să-și deschidă porțile vizitatorilor. În această perioadă, macheta a devenit una dintre cele mai vizitate piese ale muzeului. „Săptămânal, mii de turişti trec pragul muzeului şi rămân impresionaţi de această adevărată bijuterie a ingineriei romane. Absolut toţi se fotografiază sau se filmează lângă machetă şi chiar înregistrează datele istorice oferite de ghid”, susţine directorul muzeului, Sorina Matacă.
Alături de machetă se află expusă şi o grindă de lemn originală, scoasă de cercetători din apele Dunării. „Am venit cu un grup organizat de la Braşov. Este pentru prima oară când vin aici. Am vrut să văd Dunărea şi vestigiile romane. Este ceva unic. Voi reveni, dar de data asta cu toată familia şi voi sta mai mult timp”, declară Simona Sirinescu, o turistă de 56 de ani din Braşov.
Istoria podului
Construirea podului, ocuparea şi transformarea Daciei în provincie romană, au fost marile provocări ale lui Traian, el însuşi un provincial din Spania, primul ajuns în rang de împărat în Roma antică. Ieşind victorios din primul conflict cu dacii, din anii 102 – 103, Traian a cerut vestitului inginer Apollodor din Damasc realizarea unui pod durabil din piatră şi lemn peste Dunăre. Construcţie a fost încredinţată unităţilor militare romane „Cohors II Hispanorum”, „Cohors I Antio Chensium”, „Cohors I Cretium”, „Cohors III Brittanum” şi „Legia V Macedonica”, între anii 103 – 105.
S-a estimat că podul măsura 1135 de metri lungime, aproximativ 50 de metri înălţime şi 12 în lăţime. B