Cel mai mare dezavataj al Romaniei in acest moment este reprezentat de lipsa unei banci puternice cu capital local, iar recapitalizarea CEC si EximBank precum si investitii private in institutii financiare cu capital de peste 100 mil. euro ar schimba situatia, spun oamenii de afaceri intrebati de ZF.
Cu toate acestea, lansarea Bancii Comerciale Feroviare de catre Valer Blidar, patronul Astra Vagoane Calatori, nu va schimba foarte mult peisajul bancar autohton sau concurenta in piata, insa ar putea sprijini afacerile mici.
„Un om de afaceri nu face primavara cu o banca cu un capital de 10 milioane de euro. Investitorii romani nu au stiut sa faca front comun, sa puna mana de la mana si sa investeasca in banci. Poate ca aceasta situatie ne va uni. Sper sa fie un bun exemplu si sper ca in perioada urmatoare trei - patru investitori sa investeasca intr-o banca cu un capital de cinci - sase poate chiar zece ori mai mare. Sunt necesare mai multe banci romanesti", spune Marius Cristescu, unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri locali, care impreuna cu fratele sau Emil detine grupul de firme Bega. Grupul are afaceri estimate la 350 mil. euro in material rulant si alte industrii.
Sprijin pentru afacerile romanesti
Banca Comerciala Feroviara va deveni operationala in aceasta toamna, in prezent asteptand autorizatia de functionare de la BNR si va fi a treia cu capital integral privat romanesc, alaturi de Carpatica si de Banca Transilvania.
„Inevitabil (lansarea Bancii Comerciale Feroviare - n.r.) va ajuta afacerile romanesti. Orice stat care are banci nationale puternice poate sa sprijine afacerile locale. Cel mai mare dezavantaj al Romaniei in acest moment este ca nu are o banca mare fie cu actionariat privat romanesc, fie detinuta de stat. Daca ar mai fi existat un BCR detinut de stat iesirea din criza ar fi fost alta", spune Cristescu.