Comisia Europeana cere Romaniei sa modifice legislatia privind aplicarea taxei de poluare (fosta taxa de prima inmatriculare), informeaza un comunicat al CE. Comisia considera legislatia - care suspenda taxa pentru anumite vehicole, insa ii creste valoarea pentru anumite autovehicule provenite din state membre - discriminatorie si menita sa protejeze industria nationala a autovehiculelor noi. CE a trimis autoritatilor romane scrisoarea de somare, fiind primul pas al procedurii de infringement.
Conform legislatiei romanesti in vigoare din februarie 2009, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrica de cel mult 2 000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare in Romania daca se inmatriculeaza pentru prima data in orice stat din Uniunea Europeana in perioada 15 decembrie 2008 – 15 decembrie 2009. Aceeasi legislatie prevede totodata dublarea nivelului taxelor aplicabile altor autovehicule care fac obiectul acestei taxe.
Comisia Europeana crede ca "modul in care este formulata legislatia romaneasca pare a avea un efect protectionist la nivelul industriei nationale a autovehiculelor noi", se arata in comunicatul CE.
In conformitate cu jurisprudența constanta a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale. In opinia Comisiei, criteriul „primei inmatriculari” nu este o cerinta pe deplin obiectiva, deoarece nu tine seama de calitatea intrinseca a masinilor. In anumite cazuri, acestea ar putea duce la discriminarea masinilor de ocazie provenite din alte state membre.
In urma aplicarii cerintei de „ prima inmatriculare”, toate masinile noi inmatriculate in perioada stabilita de legislatia romaneasca, care intra direct pe piata masinilor de ocazi