Teatru irepetabil: un spectacol in care nici o reprezentatie nu seamana cu cealalta. Asta incearca sa faca regizorul britanic Tim Carroll in montarea sa de la Craiova cu "Odysseia".
Tim Carroll este director asociat al "Shakespeare’s Globe", in Londra. Britanicul are si o companie proprie, "The Factory", cu care a lucrat la o noua forma de expresie, pe care o numeste: "teatru irepetabil". El spune ca este din ce in ce mai interesat de teatru ca un joc. "Nu am nici o problema cu felul in care este teatrul facut si nu incerc sa sugerez ca modalitatile obisnuite de a face teatru - unde totul este la fel in fiecare seara - sunt de moda veche sau plictisitoare, sau ca vreau sa distrug teatrul asa cum este el acum. Nu vreau sa il distrug, fac un astfel de teatru", declara britanicul.
Un astfel de experiment a facut Carroll si la Teatrul National din Craiova, unde a montat "Odysseia". A ales sa faca o varianta scenica a epopeei lui Homer pentru ca "Odysseia nu este o piesa de teatru, este deja ceva foarte diferit, ceva deasupra caruia planeaza un mare semn de intrebare despre cum s-ar putea face un eveniment dramatic din el sau un spectacol de teatru conventional. Asa ca, in loc sa incerc sa raspund la toate aceste intrebari, am incercat sa fac intrebarile mai dificile si mai interesante", sustine regizorul Carroll.
La inceput a fost un atelier la care au participat mare parte dintre actorii teatrului craiovean. In final, n-au ramas decat 11 actori care au agreat ideea si modul de lucru al britanicului. A iesit un fel de schita a unui spectacol. Am spus "schita", nu pentru ca la final spectatorul ar trai cu impresia ca nu a vazut un spectacol complet, ci pentru ca acel spectacol este intr-o continua transformare, nici una din reprezentatii nefiind asemanatoare cu cealalta. Concret, intr-o urna se gasesc 24 de teme pentru actori, cor