Comisia Europeană (CE) a solicitat României informaţii în legătură cu legislaţia privind aplicarea taxei de poluare pentru autoturisme, suspectând că actuala legislaţie românească are efecte protecţioniste asupra industriei auto naţionale, a informat ieri CE.
Comisia consideră că prevederile legislaţiei româneşti, conform cărora taxa pe poluare se suspendă pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru unele maşini second hand provenite din alte state membre UE, ar putea duce la discriminarea acestor maşini de ocazie, protejând industria românească a autovehiculelor noi.
Această solicitare a fost transmisă sub forma unei „scrisori de somare“, prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar prevăzută la articolul 226 din Tratatul CE. Comisia precizează că, dacă nu primeşte un răspuns satisfăcător în termen de două luni, „poate trece la a doua etapă a procedurii (emiterea unui aviz motivat) şi, în final, poate prezenta cazul în faţa Curţii de Justiţie“.
Legislaţia românească în vigoare din februarie 2009 prevede că autovehiculele cu Euro 4 şi cu o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare în România dacă se înmatriculează pentru prima dată în orice stat din Uniunea Europeană în perioada 15 decembrie 2008 - 15 decembrie 2009. În schimb, legislaţia românească prevede dublarea nivelului taxelor aplicabile altor autovehicule care fac obiectul acestei taxe, subliniază CE.
Comisia menţionează că a primit un număr foarte mare de plângeri în urma acestor modificări din legislaţia românească. Bruxellesul precizează că sprijină măsurile politice care urmăresc promovarea maşinilor mai puţin poluante, însă subliniază că trebuie să se asigure că aceste măsuri sunt compatibile cu dreptul comunitar.
„Efect protecţionist“ pentru industria auto românească
„Din acest punct de vedere, mo