Francezii de la Dassault, producatorul avionului de lupta Rafale, spun ca motivul pentru care nu se afla in cursa pentru modernizarea flotei romane cu avioane de lupta este ca reprezentantii statului cauta avioane mai ieftine, la mana a doua.
"Romania vrea avioane ieftine, la 'second-hand'. Am fi vrut sa vindem Romaniei acest tip de avion, dar in aceste conditii nu se poate", au declarat pentru ZF reprezentantii Daussault, prezenti la cel mai mare targ aeronautic din acest an, Paris Air Show.
Batalia pentru obtinerea contractului de 4,5 miliarde euro pentru modernizarea flotei militare aeriene a Romaniei se da astfel intre Eurofigher Typhoon al italienilor de la Alenia Aeronautica si doua tipuri de avioane mai usoare si cu un singur motor, modelul F16 al americanilor de la Lockheed Martin, respectiv cel al suedezilor de la Saab, Jas 39 Griffin.
Rafale este un avion de vanatoare din aceeasi clasa cu Eurofigherul Typhoon, ambele fiind dotate cu doua motoare, primul dintre ele fiind insa mai eficient in lupta la sol si al doilea in aer.
Pentru achizitia a 48 de aeronave multirol, Romania vrea sa plateasca peste 4,5 miliarde de euro, suma ce urmeaza sa fie contractata printr-un credit.
Desi programul de inzestrare a flotei romane cu avioane de lupta a fost adoptat de mai bine de un an, pana in acest moment reprezentantii statului nu s-au decis ce tip de aeronava vor selecta si au purtat doar discutii preliminare cu producatorii din domeniu.
Alenia Aeronautica, divizia de avioane a italienilor de la Finmecanica, a facut o oferta reprezentantilor MApN pentru livrarea de avioane de lupta de tipul Eurofigher Typhoon.
"Romania poate alege intre doua variante. Ori sa cumpere avioane noi ori avioane folosite 2-3 ani de catre aviatia italiana pe care le putem moderniza si vinde la un pret mai redus", a declarat Giuseppe Paoletti, directoru