În zori, Amsterdam, capitala financiară şi culturală a Olandei şi a cincea destinaţie turistică din Europa cu cei peste 4,2 milioane de vizitatori anual, este departe de frenezia nopţii. În oraşul vechi, atmosfera este elegiacă. La răsăritul soarelui, după pahare cu şampanie ameţitoare, visele datorate canabisului şi ciupercilor halucinogene îşi urmează cursul. Marea metropolă doarme încă. Doar ici, colo, câte un matinal încearcă să îşi pregătească micuţa cafenea. În câteva ore, hoardele de turişti veniţi din toate colţurile lumii vor asedia oraşul.
Dacă întrebi oamenii ce anume le vine în minte când aud cuvântul Amsterdam, cei mai mulţi vor răspunde: felinare roşii şi cafenele cu droguri uşoare, unele "gay-friendly". Alţii vor spune: lalele şi mori de vânt. Aceste stereotipuri eclipsează faptul că Amsterdamul oferă o bogată moştenire culturală şi că adăposteşte unele dintre cele mai mari muzee: Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Stedelijk, cu tablouri celebre de Rembrandt, Vermeer, Frans Hals, dar şi Van Gogh, Piet Mondriaan. Ori Anna Frank Museum.
La plimbare pe "beer bike". Însă la prima vedere vizitatorul remarcă mulţimea de canale şi miile de biciclete. În această altfel de Veneţie, locuitorii folosesc bicicleta mai mult decât maşina. "Bicicleta este mijlocul de transport folosit cel mai des în Amsterdam. Între 2005 şi 2007, locuitorii şi-au folosit bicicleta în medie de 0,87 de ori pe zi, în comparaţie cu maşina pe care au folosit-o de 0,84 de ori. Este pentru prima dată că folosirea bicicletei o depăşeste pe cea a maşinii", potrivit site-ului de ştiri Bike Europe.
Aici, aşa-numitele "beer bikes", un fel de miniberării pe roţi, unde clienţii beau pedalând într-o plimbare prin oraş, fac parte din peisaj. Apreciate de turişti, ele au devenit recent subiect de polemică, după câteva accidente în care au fost implicate. Distracţia însă c