Delegaţia Comisiei Europene la Bucureşti, condusă de legendarul domn Jonathan Scheele (aud că se va pensiona în curînd; nu-i organizăm o sărbătorire?), a devenit acum, de cînd sîntem ţară membră a Uniunii Europene, Reprezentanţă. Şi, conform reglementărilor, ca toate reprezentanţele din ţările membre, nu mai este condusă de un străin, ci de un român " dl Nicolae Idu, fost director al Institutului European din România, un om care cunoaşte ca puţini alţii temele şi dilemele integrării europene. Spre deosebire de Delegaţie (care trebuia să supravegheze cum stăm cu acquis-ul comunitar), Reprezentanţa de acum are mai degrabă atribuţii de comunicare. Grea misie să le comunici unor cetăţeni euforici admişi în sfîrşit în UE că, de fapt, de-abia acum începe totul!
Şi totuşi... S-a întîmplat să particip, recent, la două programe realizate sub egida Reprezentanţei UE la Bucureşti. Săptămîna trecută, la Braşov, a avut loc un seminar practic cu jurnaliştii din presa locală, organizat de DC Communication, pe tema "cum scriem despre subiectele europene". Zilele trecute, chiar la sediul Reprezentanţei, Agenţia de Monitorizare a Presei Active Watch a prezentat rezultatele unui studiu asupra campaniei electorale pentru alegerile europene. Monitorizarea principalelor cotidiene şi a televiziunilor care au transmis dezbateri electorale a arătat, cu probe şi cifre, că am avut o campanie inconsistentă, în care s-au atins multe "subiecte europene", dar risipit şi grăbit, fără ca discursul candidaţilor să se "adune" ori comentariile jurnaliştilor să creeze cu adevărat o dezbatere. Cel mai vizibil personaj al campaniei a fost Elena Băsescu, urmată la distanţă de Monica Macovei. Cele două candidate au avut parte şi de cele mai multe atacuri din partea adversarilor. Dar " în ansamblu " spaţiul TV dedicat alegerilor europene a fost redus, partidele s-au mulţumit cu o campanie la minim