Iulian Comănescu, a cărui semnătură aţi putut-o întîlni şi în această pagină, şi-a lansat la Bookfest un foarte interesant volum, intitulat Cum să devii un nimeni, cu subtitlul "Mecanismele notorietăţii, branduri personale şi piaţa media din România" (apărut la Editura Humanitas). În această carte, Comănescu face, printre altele, o excelentă analiză a celui mai notoriu brand de la televiziunile noastre, Andreea Esca. El trece în revistă toate etapele transformării fostei prezentatoare a televiziunii de opoziţie SOTI, de la celebra frază "Bună seara, România, bună seara, Bucureşti!", cu care a început în 1995 emisia postului din Pache PROtopopescu, la PROdusul strategiilor americane de marketing pe care le-a pus în aplicare Adrian Sîrbu, la moda "tunsorii Esca" pe care se străduiau s-o copieze coafezele pentru clientele lor şi, în fine, la imaginea de astăzi, "ireproşabilă pînă la enervare" (după cum scrie autorul cărţii). "Andreea Esca este personificarea unui stil de branding personal agresiv, care la rîndul lui personifică un construct de business, postul şi grupul media care au consacrat-o" " observă Iulian Comănescu. Esca este efigia PRO TV " şi de aceea s-a pompat cel mai mult în imaginea ei ", dar nu e singura care a beneficiat de maşinăria de vedetizare rapidă marca PRO.
Am mai scris despre star system-ul PRO, cea mai eficientă fabrică de vedete de la noi. La prima vedere, trustul media condus de Adrian Sîrbu transformă în aur tot ce atinge " sau, mă rog, în paiete care par de aur, numai bune să sclipească de să-ţi ia ochii sub lumina reflectoarelor. Apari pe sticlă la PRO TV " eşti automat vedetă; apari la alte televiziuni " poţi fi vedetă, dar cel mai des eşti una de rangul doi, dacă nu chiar doar un individ pe care-l vede lumea la televizor, fără să exerciţi vreo fascinaţie specială asupra publicului. Într-o vreme, mai toate vedetele de televiziu