După Nietzsche, fiecare cuvînt e o prejudecată (scuze, dar un aforism atît de inteligent se cuvenea atribuit, în pofida efectului pedant). Dacă autorul Ştiinţei vesele are dreptate, gîndirea însăşi e o superstiţie, iar ghicirea viitorului " o aventură circulară. Situat ca atare, subiectul meu de azi " moartea presei scrise " nu are semnificaţia unui necrolog, ci mai curînd pe cea, mai puţin solemnă, a ipotezei de lucru. Tema e inspirată de ultimul număr al săptămînalului Courrier International. Sub titlul "Presa, încontro?", publicaţia franceză reuneşte analize focalizate pe mutaţia presei clasice în era IT. Principala schimbare priveşte explozia presei gratuite, în reţea, un serios concurent al presei pe hîrtie, mai ales de cînd ultima s-a tabloidizat, din raţiuni comerciale. Publicitatea a migrat pe web, magnetizată de site-uri, al căror conţinut "scandalos" generează trafic, şi de numeroasele titluri click-accesibile. În afara unui public de nişă, capabil şi dispus să plătească pentru conţinut informaţional de calitate, ziarele generaliste, concurate digital, vor sucomba lent: reducere a tirajului, redimensionare a standardelor, discrete restructurări interne, soldate cu evacuarea celor mai slabi sau măcar a corespondenţilor din străinătate... Se va întîmpla şi la noi aşa, deşi producţia de pseudo-jurnalişti, licenţiaţi ai pletoricelor facultaţi de profil, creşte direct proporţional cu prostia, trivialitatea şi incompetenţa finalmente victorioase.
Patronii autohtoni se vor adapta la nouă eră mediatică. Probabil că peste cinci ani (hai 10, ca să respectăm ritmul local), chioşcurile vor fi pline cu orice altceva decît cu ziare: săptămînale? Da, ele vor rezista, sub formă de fan-cluburi ambulante. Romane de gară, pline cu floricele, crimuşoare, dormitoare şi intriguţe? Mda, genul alifie are consumatori intratabili. Colecţii de vulgarizare enciclopedică, ti