Dragos si Adrian Paval, doi dintre cei opt frati ai familiei, nascuti intr-o comuna din judetul Bacau, au desenat modelul romanesc de business din bricolaj: simt al proprietatii foarte dezvoltat - au 24 de terenuri, luate si la preturi sub 10 euro/mp - precautie pentru fiecare euro investit - au ocolit Capitala timp de 7 ani pentru ca era prea scumpa - si preturi mici in magazine.
Fratii Paval din Bacau, cei mai puternici antreprenori din retailul de bricolaj, au dezvoltat reteaua Dedeman mizand pe strategii diferite de cele ale retailerilor internationali. Ei au mers doar pe achizitii de terenuri si au pornit din Moldova, regiune pe care retelele straine mai mult au evitat-o din cauza puterii de cumparare reduse a locuitorilor. In plus, au dezvoltat o retea de magazine cu preturi mai mici decat media pietei, strategie cu rezultate si mai bune in criza, pentru ca romanii se orienteaza catre produse ieftine, dupa cum spune Dragos Paval.
Cu toate acestea, Dedeman si-a dezvoltat afacerile pana la un nivel similar retailerilor Praktiker si Bricostore, care in 2007 erau cei mai mari jucatori din piata si care au mizat puternic pe Capitala inca de la intrarea in Romania. Anul trecut, compania detinuta de fratii Paval a raportat afaceri de 250 mil. euro, ceea ce o plaseaza pe locul al doilea in clasamentul operatorilor de magazine de bricolaj, dupa germanii de la Praktiker.
Reteaua are 14 magazine in prezent si aproximativ 3.000 de angajati, iar in acest an si-a facut intrarea in Bucuresti, piata pe care va deschide pana la finele anului si a doua unitate.
Primul magazin i-a adus zece salarii
Fratii Paval au pornit de la zero in primii ani dupa revolutie si au avut nevoie de zece ani pentru a ajunge la formatul actual al retelei Dedeman - magazine cu o suprafata medie de vanzare de 8.000 de metri patrati si circa 40.000 de articole lista