Relativ recent intrata pe piata, profesia de specialist in strangere de fonduri se aseamana cu cea a unui om de vanzari sau a unui private banker. Diferenta este insa faptul ca, mai mult decat un om de vanzari, un fundraising trebuie sa convinga sponsorii ca este increzator in cauza pe care o sustine.
"Profesia aceasta presupune abilitatea de a convinge un sponsor sau un donator ca programul sau proiectul specific pentru care soliciti fonduri, cauza pe care o prezinti, este vrednic de sprijinul solicitat. Este o abilitate rara, iar fundraiser-ii foarte buni sunt foarte rari si in tari cu traditie. Interlocutorul tau doreste sa vada daca si tu crezi cu adevarat in ceea ce sustii", explica Adrian Ciorna, presedinte al Habitat for Humanity, organizatie non-profit care se ocupa de strangerea de fonduri cu scopul de a construi locuinte pentru cei defavorizati.
Pe plan local, 50 de persoane se ocupa de strangerea de fonduri, existand intre 500 si 1.000 de organizatii in tara care sunt vizibile prin programe si comunicarea externa pe care le desfasoara. Dintre acestea, 15 au posturi definite de specialisti de strangere de fonduri. In plus, exista si alti angajati ai organizatiilor nonguvernamentale care au astfel de atributii.
Ciorna, care este de parere ca profesia de fundraising manager se aseamana cu munca pe care o depune un director de vanzari si, mai rar, cu ceea ce face un private banker, spune ca la inceput i-a fost foarte greu sa se obisnuiasca sa stranga fonduri.
"Mi-au tremurat genunchii de fiecare data cand solicitam bani. Apoi indemanarea a venit cu timpul. Si rezultatele. Raspunsul pe scurt ar fi nevoia de a reactiona, de a ajuta observand disperarea celor fara adapost. O revolta impotriva pasivitatii comunitatii in care traiam. Initial am vrut sa fiu om de afaceri, dar Dumnezeu a schimbat tendinta si am ajuns sa adun bani pentru nevoi