Vanzarile de autoturisme noi in primele cinci luni au fost realizate in proportie de 76% cu plata pe loc, fiind achizitionate 44.278 de masini, in timp ce leasingul a reprezentat 24%, 13.616 unitati, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Potrivit unor studii de piata, romanii prefera sa plateasca cash sau sa ia credite in loc de leasing.
"O explicatie a acestui fenomen social ar putea fi urmatoarea: In piata exista un foarte mare volum de cash pentru ca romanii sunt inca prea putin obisnuiti sa utilizeze instrumentele bancare si, foarte important, nici bancile nu au incercat sa faca nici un fel de educatie in acest sens. Acest lucru, combinat cu nevoia sociala a romanilor de a fi “proprietar cu acte in regula” asupra unui bun pot fi o corecta explicatie a motivului pentru care multi cetateni prefera sa ia de la o banca un credit de nevoi personale, care este mai putin avantajos decat un leasing auto, si sa isi achite masina (bunul, in general) cash", sustine Romulus Oprica, managing partener Q-Team Romania.
Potrivit companiei de cercetari, "pentru dealerii auto este foarte important, dat fiind acest procent foarte mare de achizitii cash, cum procedeaza pentru a-si atrage clientii; si spun acest lucru deoarece comportamentul clientului “cu banii in buzunar” este cu totul altul decat al celui care isi achizitioneaza autoturismul in leasig, leasing-ul auto fiind cel mai adesea facilitat direct de dealer – deci clientul poate fi facut mult mai usor captiv".
Situatia incerta din prezent, determina romanii sa cumpere cash. " In conditiile existente, in care siguranta locului de munca este una incerta, apetitul posibililor clienti (auto) de a consuma un credit bancar, orica ar fi natura lui, este mult mai redus – ceea ce determina achizitii “in numerar”, achizitie care, la randul ei, determina o mult mai mare