INSPECTORATUL NAŢIONAL PENTRU EVIDENŢA PERSOANELOR informează că, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 445 din 29.06.2009, a fost publicată Legea nr. 243/23.06.2009 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 84/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice.
I. Elementele de noutate aduse Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 au în vedere următoarele:
1. Reorganizarea, începând cu data de 01.07.2010, a Registrului Naţional de Evidenţă a Persoanelor (R.N.E.P.), pe un singur nivel, respectiv nivelul central, serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor (s.p.c.e.p.) efectuând activităţile de actualizare şi verificare, direct pe componenta informatică constituită la nivel central;
2. Este reglementată, ca act de identitate, cartea electronică de identitate, care urmează a fi eliberată începând cu data de 01.01.2011;
3. Cererea pentru eliberarea unei noi cărţi de identitate ca urmare a expirării termenului de valabilitate, poate fi depusă cu cel mult 180 zile, dar nu mai puţin de 15 zile, înainte de expirarea termenului de valabilitate al cărţii de identitate deţinute;
4. Cărţile de identitate provizorii vor fi eliberate cu termen de valabilitate de minim 30 zile şi maxim un an;
5. Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor soluţionează şi cereri pentru înscrierea menţiunii de stabilire a reşedinţei;
6. Pe actul de identitate nu se mai efectuează menţiuni cu privire la „interdicţi