Costul asigurarilor impotriva pirateriei s-a dublat, dupa ce numarul atacurilor operate de pirati in apele Somaliei s-a dublat in primul trimestru, potrivit brokerului de asigurari Marsh & McLennan, scrie Bloomberg.
Atacurile asupra vaselor comerciale de mare tonaj - cum este cazul Sirius Star, un petrolier saudit care a fost "eliberat" in ianuarie, la aproape doua luni dupa ce a fost atacat impreuna cu un cargo ce transporta 2 milioane barili petrol - au provocat cresterea cererilor pentru asigurari precum si cresterea pretului primelor de asigurare.
Pirateria "este un o problema prea riscanta pentru a fi ignorata", a spus Markus Baker, seful diviziei de asigurari maritime in cadrul Marsh & McLennan la Londra. "Acesti pirati ataca si la 700 de mile distanta de tarm".
Uniunea Europeana si-a extins cu inca un an misiunea anti-piraterie din preajma coastelor somaleze, avertizand ca aceasta reprezinta "o amenintare serioasa" pentru vapoarele care utilizeaza acel coridor maritim si prin care se transporta o zecime din comertul mondial.
Bande de pirati inarmate au capturat anul acesta cel putin 29 de vase de marfa si au desfasurat peste 115 atacuri. Aceste cifre depasesc valorile de pe intreaga perioada din 2008, potrivit NATO.
"Aveam vapoare care erau asigurate la 0,05% din valoarea lor pentru o calatorie prin Golful Aden la jumatatea anului trecut, acum fiind asigurate la 0,1% pentru aceeasi calatorie", a spus Baker.
Preturile asigurarilor depind de tipul de vas, din cauza ca vasele mai rapide si mai inalte sunt mai dificil de escaladat, a spus Baker.
"Orice vas ce depaseste 14 sau 15 noduri (28 km/ora) este considerat rapid de pirati", a spus el. Situatia difera insa de la caz la caz, a mai adaugat Baker.
Baloise Holding, cea de-a treia cea mai mare companie de asigurari din Elvetia, a primit cereri tot mai multe de la clien