S-a incheiat prima sesiune ordinara a primului Parlament ales, cel putin partial, uninominal. Vreo diferenta vizibila fata trecut?
Bilantul activitatii legislativului primenit, nu-i asa?, e jalnic. Deputatii au aprobat doua proiecte de lege, iar senatorii, patru. La Camera zac 139 de proiecte, iar la Senat, 126.
Jumatate dintre alesi au elaborat cate un proiect de lege, ceea ce nu e neaparat un procentaj rau, dar fara folos cat timp ritmul de adoptare este acesta. Cea mai mare batalie a deputatilor si senatorilor a fost sa obtina bani de la buget pentru biserici, exceptionale instrumente electorale.
Covarsitoarea majoritate care sustine, teoretic, Guvernul, cea mai mare din istoria ultimilor 20 de ani, ar fi trebuit sa permita o legiferare rapida si eficienta. Nici poveste, dupa cum ne arata bilantul! Ce a fost mai important a fost impus prin metoda deja consacrata - ordonanta de urgenta.
De fapt, legiferarea s-a mutat la Palatul Victoria, pentru ca, in multe cazuri, subiectele ordonantelor de urgenta nu erau catusi de putin urgente, dar procedura guvernamentala evita riscul unor scurt-circuite in coalitie.
Pentru ca majoritatea cu picioare de lut a fost spulberata, in momente cheie, de un parteneriat traditional in numele unor interese comune: PSD+PNL+(eventual)UDMR.
Proiectul de lege pentru depolitizarea televiziunii publice, de exemplu, a fost una dintre victimele acestei trainice prietenii.
Asta nu inseamna ca in Parlament nu au existat dezbateri aprinse, conflicte, inclusiv, daca nu chiar mai ales, in cadrul coalitiei. Toate au fost insa legate de nume: Dan Voiculescu, Adrian Nastase, Monica Iacob-Ridzi, Sever Voinescu etc., sau de interese personale ale parlamentarilor, de exemplu, in privinta propriilor pensii sau a banilor de chirie pe care ii incaseaza alesii.
Asp