Romanii se duc mai rar la cumparaturi, dar se orienteaza catre ambalaje de dimensiuni mai mari, astfel incat cheltuielile pentru bunurile de larg consum au crescut cu 18% in T1, arata datele companiei de cercetare a pietei GfK.
In volum, avansul a fost de 7% in T1 fata de aceeasi perioada din 2008. GfK monitorizeaza 80-90 categorii de produse din sectorul FMCG, in care insa nu sunt incluse produsele din carne, bauturile alcoolice si tigarile.
Cifrele publicate de GfK sunt mai optimiste decat statisticile comunicate anterior de alte institutii sau companii de cercetare de piata, care fac referire la acelasi interval de timp. Astfel, datele Institutului National de Statistica (INS) arata ca in primele trei luni ale anului vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun s-a majorat cu 1,5%, comparativ cu T1 din 2008, datele fiind ajustate in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate.
Studiu optimist
La randul sau, compania de cercetare a pietei MEMRB a comunicat in mai dinamica vanzarilor de bunuri de larg consum in comertul alimentar modern, datele indicand o crestere de 5% in valoare. Tinand cont ca preturile produselor alimentare au crescut in medie cu 5,7-5,8% in intervalul analizat (datele INS), reprezentantii MEMRB estimeaza o stagnare a vanzarilor in volum pe piata de profil. Studiul companiei MEMRB a fost realizat pe un panel constant de magazine, care a inclus 181 de categorii de produse din sectorul FMCG, in timp ce GfK a interviervat consumatorii.
"Nu putem vorbi inca de scaderi generalizate in sectorul bunurilor de larg consum. Dinamica consumului in primul semestru ne va da mai multe indicii pentru a putea face prognoze pentru intregul an", a declarat Diana Toma, research executive al companiei GfK.
"In primele patru luni ale anului s-a mentinut chiar si tendinta de up-trading (orientare a con