"Suspendarea a peste 200 de trenuri care aduceau pierderi, in loc sa fie gasite solutii pentru trans-formarea acelor rute in unele profitabile, a lovit puternic in veniturile CFR. Daca inainte se vorbea ca 93% din venituri se duc pe salarii, acum procentul depaseste 110% si din aceasta cauza vor ajunge in incapacitate de plata", afirma Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania, care reuneste 17 companii de productie si servicii pentru industria feroviara. Potrivit ultimelor date disponibile la sfarsitul lui 2008, CFR Calatori avea 17.000 de angajati si venituri de 500 mil. euro din bilete. Incasarile au scazut puternic in acest an, aproape pana la jumatate pe anumite rute.
Rute neprofitabile la CFR, profitabile la privat
Rutele au fost fie inchise, fie inchiriate catre operatori privati (Regio Trans Brasov, Via Terra Spedition Cluj Napoca sau Servtrans Invest), asa cum s-a intamplat si in anii precedenti. Insa, ulterior, multe din aceste rute au devenit profitabile, asa cum s-a intamplat pe tronsonul Brasov-Zarnesti, unde Regio Trans, care opereaza pe 600 km de cale ferata, a marit numarul de curse zilnice de la doua la opt, pentru a atrage navetistii.
Radu Berceanu, ministrul transporturilor si infrastructurii, a declarat ca asteapta solutii de la sindicalisti, care "ar trebui sa se uite pe fereastra trenului si sa vada ca e criza", dupa ce mai multe regionale CFR din judetele Craiova, Alba, Harghita si Sibiu au decis sa recurga la proteste spontane din cauza intarzierii salariilor.
Berceanu a spus ca societatile feroviare realizeaza transporturi injumatite fata de anul trecut, insa nivelul cheltuielilor a ramas neschimbat.
"Toti vrem salarii mari, dar uneori nu se poate. Ei au incasarile pe jumatate, dar vor salarii de 1,5 ori mai mari. Eu le-am mai spus ca in aceste conditii este posibil c