Numarul romanilor din vestul tarii care-si fac aprovizionarea in Ungaria a scazut drastic in ultimele saptamani. Principalul motiv este cresterea preturilor din magazinele maghiare pe fondul crizei financiare, care a fost dublata de o majorare puternica a inflatiei in aceasta tara.
In ultimii ani, romanii din vestul tarii s-au obisnuit sa se aprovizioneze cu alimente, gresie, faianta, dar si cu mobila din Ungaria, tara unde preturile erau mai mici si magazinele aveau campanii de reduceri consistente la anumite categorii de produse aproape tot timpul anului. Bunastarea vecinilor, de care se bucurau si romanii, a scazut insa considerabil in ultimele luni, iar preturile au crescut puternic. Criza economica in Ungaria a fost dublata de cresterea semnificativa a ratei inflatiei. Numarul cumparatorilor romani in Ungaria s-a diminuat si dupa ce multe firme din vestul tarii si-au restructurat personalul, iar veniturile au scazut. In magazinele unguresti au scazut vanzarile si au crescut preturile. Ca urmare, nici macar produsele aflate in campanii promotionale in tara vecina nu mai sunt tentante pentru cumparatorul roman.
De exemplu, un kilogram de sunca, la o reducere de 40% fata de pretul initial, costa 1.599 forinti (echivalentul a 24 lei), un kilogram de rosii – 299 forinti (4,5 lei), 30 de oua – 899 forinti (14 lei), doza de bere Tuborg, cu reducere de 41% – 139 de forinti (2 lei). Dupa cum se poate observa, in Ungaria preturile alimentelor nu mai sunt deloc atractive, fiind comparabile cu cele din hipermarketurile romanesti, uneori chiar mai scumpe. Nici la bunurile de folosinta indelungata Ungaria nu mai este tentanta pentru cumparatorii romani. Astfel, un aparat de aer conditionat de calitate medie, de 9.000 BTU, costa peste 50.000 forinti (aproximativ 750 lei), un polizor unghiular de fabricatie locala – peste 4.500 forinti (67 lei), o m