Ecranizand romanul autobiografic al psihanalistului Philippe Grimbert, cineastul francez Claude Miller isi exorcizeaza demonii intr-o consistenta drama psihologica unde vinovatia supravietuitorilor Holocaustului intalneste love story-ul si melodrama de epoca.
Cartea lui Philippe Grimbert, „Un Secret”, care a aparut in traducere si in Romania, la Editura Trei, nu a fost scrisa decat dupa ce psihanalistul si-a incheiat propria analiza. Intentia autorului a fost in primul rand aceea de a oferi un fel de cimitir literar rudelor sale ucise in Holocaust, dar si de a da mai departe o experienta de viata.
Pe cand era adolescent, Philippe Grimbert, care de mic isi construise un frate fictiv ce excela in tot ceea ce nu era el performant– mai ales sport -, afla de la o prietena de familie ca de fapt chiar avusese un frate vitreg care murise in Holocaust si ca parintii lui fusesera initial cumnati.
Claude Miller a gasit multe puncte comune intre cartea lui Grimbert si propria sa viata, pentru ca si el provine dintr-o familie decimata de Holocaust. Interesant ca acesta e primul film in care cineastul nascut in 1942 isi exploreaza propriul trecut. (Poate pentru ca la el procesul de integrare a durat mai mult.).
Ecranizand cartea, Claude Miller a optat impreuna cu co-scenarista Natalie Carter pentru rezumarea prezentului la o singura zi, cea in care tatal autorului pleaca sa cutreiere strazile, daramat de moartea cainelui pe care-l eliberase din lesa, eveniment ce improspateaza sentimentul de vinovatie care il urmarise intreaga viata.
Cu eroul filmului vorbind din off cu vocea lui Mathieu Amalric, cel care il interpreteaza pe eroul ajuns matur, secventele din zilele noastre (un fel de a spune, pentru ca sunt din anii 80) nu echilibreaza principala parte a filmului, cea care se ocupa de anii 30-40.
Dovedind un trava