Peste jumătate dintre firmele mari din România au făcut reduceri de personal în acest an, informează un studiu realizat de Mercury Research în luna aprilie, pe un eşantion de 200 de companii.
Jumătate dintre companiile mari (52%), cu peste 50 de angajaţi, au făcut disponibilizări în 2009, aceasta fiind una dintre măsurile luate de firme pentru a face faţă crizei, potrivit studiului Mercury Research.
„Organizaţiile, în funcţie de mărime, au adoptat strategii diferite pentru a face faţă situaţiei economice actuale. Cu cât e mai mică compania, cu atât strategia este mai orientată pe stoparea investiţiilor. Pe de altă parte, cu cât e mai mare compania, cu atât aceasta este mai îndreptată către reducerea de personal“, se arată în studiul citat.
Angajaţii firmelor mici, cei mai protejaţi
Dacă la companiile mari, procentul celor care au făcut disponibilizări depăseşte jumătate, situaţia este diferită la companiile sub 50 de angajaţi. Doar 24% dintre firmele care au între 10 şi 49 de angajaţi au făcut disponibilizări, în timp ce 23% dintre societăţile cu până la nouă angajaţi au recurs la reduceri de personal.
Îngheţarea salariilor, măsură anticriză
Una dintre principalele măsuri pe care le-au adoptat companiile pentru a face faţă crizei economice este îngheţarea salariilor angajaţilor, informează studiul Mercury Research. Îngheţarea salariilor a fost o acţiune întreprinsă de 21% dintre companii. Numărul organizaţiilor care au blocat orice creştere salarială diferă în funcţie de mărimea acestora: în 2009, 33% dintre companiile mari au îngheţat salariile, 23% dintre cele cu 10-49 de angajaţi, sau 42% dintre cele cu 3-9 angajaţi.
Alte strategii adoptate de companii în această perioadă de declin financiar sunt reducerea sau blocarea bugetelor de investiţii, de team building-uri sau pentru bonusuri.