Din 10.500 km de cale ferata operationala, doar 280 km sunt in prezent in reconstructie. Niciun kilometru nou de cale ferata nu a fost construit in ultimii 20 de ani. Din totalul de 55.000 de vagoane de marfa, doar 10.000 mai sunt utilizate. Viteza medie pentru tren de marfa este 17 km/h, in timp ce pentru un tren de persoane este de 40-50 km/h. Cam aceasta este starea actuala a infrastructurii feroviare, cea mai neglijata de autoritati dupa '90.
Bugetul de investitii al CFR SA, care se ocupa de investitiile in infrastructura, este anul acesta de circa 1,24 mld. lei (290 mil. euro), din care 582 mil. lei vor proveni de la bugetul de stat. "Statul nu asigura venituri pentru infrastructura feroviara, mai ales pentru reparatiile capitale. Suma totala alocata pentru anul acesta ar fi de circa 50.000 de euro/ km de cale ferata, insa doar pentru repararea capitala a unui kilometru de cale ferata sunt necesari intre 500.000 euro si un milion de euro", afirma Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania (AIFR), care uneste 17 companii din in-dustria feroviara. Din AIFR fac parte producatori si furnizori de servicii feroviare precum Siemens, Alstom, Thales, Vossloh, Eximprod sau ISAF, dar si constructori de cale ferata precum Colas Rail sau Wiebe.
In prezent, sectorul feroviar nu este liberalizat, infrastructura de cale ferata fiind in totalitate in proprietatea statului. Singurele linii private sunt cele industriale, care se ridica la circa 3.000 km, din care doar Arcelor Mittal Galati are 500 km.
"Statul roman nu a mai dat bani pentru mentenanta liniilor de cale ferata de foarte multi ani. Un exemplu concret este tronsonul de cale ferata Bucuresti-Ploiesti, reabilitat in 2003, care are deja sapte puncte in care are restrictii de viteza, pentru ca nu a fost facuta mentenanta", spune Roseanu.
Cele mai mari re