Albumul „Colecţie de artă românească. Marina Dimitropoulos“ a apărut recent la Institutul Cultural Român din Bucureşti. Editat în remarcabile condiţii grafice şi tipografice, albumul prezintă o parte din cele 300 de opere de pictură, sculptură şi grafică ale colecţionarei din Grecia. Marina Dimitropoulos s-a născut într-o familie de greci din România şi a părăsit ţara când era copil. Şi-a făcut studiile de Drept şi de Istoria Artei la Sorbona şi la Ecole du Louvre. A devenit însă jurnalistă, meserie ce a purtat-o în toate părţile lumii. Se simte acasă, după cum declară, la Atena şi la Bucureşti.
Compendiu de artă românească la Atena
Primele lucruri despre arta românească le-a aflat în 1983, vizitând la Atena o expoziţie venită din România. Şi tot atunci l-a cunoscut pe criticul Dan Hăulică, care a condus-o în primii paşi către arta noastră. În anul următor vizita România, cunoştea o serie de artişti şi oameni de cultură de aici şi începea să cumpere opere de artă.
Toate aceste lucruri sunt povestite de colecţionară în interviul cu Maria Albani, care deschide albumul. Urmează o selecţie de imagini ale lucrărilor din colecţia sa, care dezvăluie privitorului complexitatea gusturilor Marinei Dimitropoulos. Cu un ochi avizat, ea alege lucrări de artă de după cel de-al Doilea Război Mondial, realizat şi de artişti interbelici, ca Nuţi Acontz, de exemplu, dar mai ales de contemporani.
Se adaugă două piese de Nicolae Tonitza, din perioada interbelică. Criteriul de selecţie este cel al valorii. Altfel, genurile se amestecă, peisajul şi natura statică stau alături de portret sau de arta conceptuală, lirismul unei naturi statice de Valentin Hoeflich are în vecinătate tumultul compoziţiilor Georgetei Năpăruş sau dramatice compoziţii suprarealiste de Ştefan Câlţia.
Privind albumul descoperi o istorie ilustrat