- Diverse - nr. 334 / 11 Iulie, 2009 In lumina Revelatiei, crestinul intelege cauza suferintei, precum si faptul ca Dumnezeu poate sa foloseasca chiar raul spre bine. Din aceasta perspectiva, crestinul poate intelege si sensul ascuns al suferintei. Aceasta este una din manifestarile raului fizic si psihic, derivat din raul moral. Este consecinta mortii duhovnicesti, a indepartarii lui Dumnezeu, iar suferinta provocata de boala este preludiul mortii fizice. In toate imprejurarile descrise in Noul Testament, in care Mantuitorul Hristos s-a intalnit cu boala si suferinta, El nu a ramas indiferent: a vindecat toti bolnavii care i-au fost prezentati sau care ii cereau acest lucru, pe altii i-a scapat de suferinta provocata de foame, insetatei femei samarinene i-a dat apa cea vie, a vindecat insa suferintele neconstientizate provocate de orgoliu si ipocrizie. In Egiptul antic se practica deja transplantul de tesut epitelial. In arheologia crestina se vorbeste de faptul ca sfintii doctori fara de arginti, Cosma si Damian, in secolul IV au efectuat transplantul de gamba unui suferind, prelevand gamba de la un om mort de 4 zile. Viata este un dar al lui Dumnezeu. Omul a fost creat fiinta vie, iar calitatea vietii eterne depinde de cata viata, cu-adevarat omeneasca, am pus in viata aproapelui. Implinirea poruncii iubirii, care cuprinde deopotriva pe Dumnezeu si pe aproapele, uneori poate presupune chiar sacrificiul suprem incat: "Mai mare dragoste decat aceasta nimeni nu are, ca viata sa si-o puna pentru prietenii sai" (Ioan 15,13). In ceea ce priveste tipurile de transplant, actualmente se efectueaza transplanturi de tesuturi: sange, vene, oasele lungi, valve cardiace, cornee, maduva osoasa, piele, transplant de celule izolate, transplant de organe regenerabile (ficatul) si neregenerabile (rinichii), unice (inima, plaman, intestin subtire, pancreas). Din punct de vedere