● Florin Piersic jr., opere cumplite. volumul unu, Editura Humanitas, 2009.
Playboy a fost prima revistă glossy de la noi care a publicat proză scurtă. După cîteva traduceri din John Updike, Kurt Vonnegut sau Ray Bradbury, au început să apară şi autori români, precum George Cuşnarencu (un scriitor interesant care a dispărut cu totul), Răzvan Petrescu, Horia Gîrbea, Jean Lorin Sterian şi alţii. Apoi Elle s-a aventurat să publice în fiecare lună, timp de mai bine de un an, cîte o povestire de Mircea Cărtărescu (aşa s-a născut volumul De ce iubim femeile, o carte pe cît de bună, pe atît de bine vîndută), apoi Cecilia Ştefănescu a fost invitată să scrie şi ea lunar cîte o povestire "pentru femei". Tabu e o altă revistă glossy care, timp de un an, a publicat în fiecare număr cîte o proză de două pagini scrise de un scriitor tînăr, iar Esquire a inventat conceptul de "povestire în 89 de cuvinte", concentrate literare ce pot fi citite şi astăzi. Mircea Cărtărescu a revenit şi a publicat o vreme un roman în foileton în ghidul 7 seri, iar Florin Iaru continuă să povestească săptămînal aventuri bucureştene în 24 Fun. Toţi aceşti scriitori la reviste/ghiduri glossy au scris şi scriu literatură la temă, pentru un public anume şi/sau după dimensiunea (redusă) cerută într-o vreme în care revistele literare s-au retras într-o nişă insignifiantă publicistic, iar vînzările prozei (scurte) autohtone, cu excepţiile de rigoare, sînt foarte mici. Ar fi minunat dacă acest trend ar duce la o revitalizare a genului scurt, aşa cum va fi interesant de văzut dacă şi care vor fi mutaţiile scrisului însuşi sub influenţa formatului glossy, comercial şi restrictiv tematic, stilistic, formal.
Cea mai mare parte a celor peste cincizeci de texte scurte şi foarte scurte din acest volum de debut al actorului-scenaristului-regizorului Florin Piersic jr. au fost publicate mai întîi tot î