Cei care cred că există colective ideale se înşală. Probleme reale apar când în echipă sunt prea mulţi colegi „toxici“. Fiecărui angajat i s-a întâmplat cel puţin o dată să traverseze momente dificile din cauza unui coleg de serviciu. O mare parte din stresul resimţit la locul de muncă este generat de ambianţă, colegi şi superiori. Specialiştii în HR recunosc că „procedurile de recrutare ar trebui să fie adaptate culturii organizaţionale a companiei pentru a crea grupuri omogene de personalităţi compatibile între ele“.
Dar de cele mai multe ori nu se întâmplă aşa. „Până la urmă, avem nevoie de socializare pentru a resimţi anumite satisfacţii. Ca atare, colegii care au tipologii total diferite de cele ale noastre vor deveni un factor de stres“, spune Loredana Vlădăreanu de la HART Human Resource Consulting.
Specialiştii în HR susţin că nu există colectivul ideal şi că un mozaic de personalităţi poate fi productiv la locul de muncă. Totul cu o limită, însă.
„Toxicii“ pot fi identificaţi
Psihologul Elizabeth Holloway şi expertul în domeniul dezvoltării organizaţionale Mitchell Kusy au identificat şapte „păcate capitale“ după care pot fi recunoscuţi colegii toxici. Invidia, nepăsarea, lăcomia, dorinţa, mândria, trândăvia şi mânia.
Dacă eşti invidios pe un coleg care a obţinut rezultate bune, vei dori să-i subminezi reputaţia. În încercarea de a avansa în funcţie, nepăsătorii uită de persoanele cu care lucrează constant. Cei lacomi pot ajunge să se folosească de poziţia lor pentru a-i pedepsi pe alţii.
Cei care-şi doresc postul şefului îşi petrec tot timpul gândindu-se la realizările lui. Orgolioşii îşi asumă singuri laudele pentru rezultatele echipei. Leneşii cred că dacă au avut succes în trecut vor fi mereu bine priviţi. Cei mânioşi creează o atmosferă negativă.
De cine