Piata de caramizi a scazut in medie cu 35% in primele sase luni, mult peste estimarile initiale care indicau o reducere de 5-10%, din cauza lipsei de finantari in constructii, situatie care nu se va imbunatati in a doua perioada a anului, pentru ca producatorii de profil nu primesc semnale noi pentru constructii civile.
Care au fost consecintele reducerii consumului? Wienerberger, cel mai mare producator, a inchis doua din cele trei fabrici, iar ceilalti jucatori au franat ritmul investitiilor. In aceste conditii, consumul de caramizi ar putea scadea la circa 155-160 mil. euro de la 240-250 mil. euro anul trecut, dupa ce in 2008 a realizat o crestere de 20%.
"Din estimarile noastre piata a scazut in medie cu 35% pe primele sase luni. Dintre cauze enumeram lipsa de finantare, criza economica nationala, lipsa securitatii joburilor si lipsa lichiditatilor: lipsa banilor de la buget in special a blocat foarte multe proiecte si foarte multi constructori nu-si pot plati furnizorii din cauza ca au de luat bani de la buget", spune Iulian Mangalagiu, directorul general al Ceramica Iasi.
Greul vine in semestrul doi
Totusi perioada cea mai grea va veni in semestrul doi, potrivit jucatorilor de pe piata. Nicolae Neag, directorul comercial al Siceram Sighisoara, considera ca in a doua parte a anului se va atinge punctul maxim al crizei, din cauza numarului redus de proiecte in derulare si a problemelor financiare ale distribuitorilor de materiale de constructii.
Siceram estimeaza o scadere de 20% a businessului, pana la 50 mil. lei (12 mil. euro), caderea de pe partea de zidarie fiind atenuata de cresterea de invelitori pentru acoperisuri. In plus, compania a amanat o investitie de 8 mil. euro, care viza constructia unei unitati de productie a caramizilor, pavajelor si placajelor.
"Este foarte greu de precizat cum va evolua consu