Condiţiile pentru amânarea la plată a datoriilor fiscale sunt similare cu cele pentru un credit bancar, dar dobânda este mult mai mare. Astfel, doar foarte puţine firme - cu datorii mari, respinse de bănci şi cele care vor putea să aducă garanţii - vor recurge, în disperare, la înlesniri, riscând să transforme aparentul beneficiu într-un cadou periculos. Din totalul de peste 50 de mii de firme, inventariate de Ministerul de Finanţe ca fiind „curate“ înainte de
Condiţiile pentru amânarea la plată a datoriilor fiscale sunt similare cu cele pentru un credit bancar, dar dobânda este mult mai mare. Astfel, doar foarte puţine firme - cu datorii mari, respinse de bănci şi cele care vor putea să aducă garanţii - vor recurge, în disperare, la înlesniri, riscând să transforme aparentul beneficiu într-un cadou periculos.
Din totalul de peste 50 de mii de firme, inventariate de Ministerul de Finanţe ca fiind „curate“ înainte de declanşarea crizei financiare - pentru care momentul zero a fost identificat cu 30 septembrie 2008 -, foarte puţine vor apela la măsura de amânare la plată a datoriilor bugetare, consideră oamenii de afaceri şi consultanţii fiscali.
Iniţiativa Guvernului a fost aprobată după ce, mai bine de şase luni, mediul de afaceri a ridicat problema eşalonării şi chiar a scutirii de datorii în discuţiile privitoare la planul anticriză. Pe măsură ce încasările la buget au scăzut, odată cu reducerea activităţii economice (cu peste 6% în primul semestru din 2009, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut), Executivul a evitat să dea curs acestei solicitări. Actuala prevedere, promovată prin ordonanţă de urgenţă, protejează însă destul de mult bugetul de eventuale pierderi. În acelaşi timp, Guvernul nu putea risca să acorde vreo scutire la plată, atâta timp cât o asemenea decizie este considerată ajutor de stat şi ar fi avut nevoie de acceptul