Tjeerd Jegen, seful Real Romania, managerul care a coordonat cea mai accelerata expansiune a unui retailer international pe piata locala - 13 magazine in trei ani, a decis sa plece din companie. El face parte din generatia de retail-manageri blitz-krieg, care au actionat rapid in conditiile exploziei consumului.
Plecarea lui Jegen este a treia mare schimbare de acest gen la varful retailului alimentar modern. In luna mai, Metro Cash & Carry, cea mai mare divizie a grupului Metro in Romania, a anuntat revenirea in tara a romanului Dusan Wilms, pentru al doilea mandat de director general al retelei, in locul lui Francois Oliver. In plus, la finele anului trecut francezii de la Auchan au adus un manager italian la conducerea retelei locale, dupa preluarea integrala a companiei.
Schimbarile la nivelul top managementului nu sunt surprinzatoare, in conditiile in care retailerii sunt pusi in fata unui declin al cererii fara precedent pe piata locala de la intrarea acestora in Romania si pana acum.
De la managerul de expansiune la cel de reorganizare
"Din 2000 si pana anul trecut, competentele unei echipe de top management din retail erau axate pe know-how-ul de expansiune - cele mai importante lucruri erau identificarea oportunitatilor de extindere a retelei si dezvoltarea lantului de aprovizionare a noilor magazine. In momentul de fata, companiile din comert se confrunta cu probleme de ordin operational sau la nivel de strategie, care soli-cita uneori un alt tip de competente", explica Ionut Pascu, project manager al companiei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants Romania.
In acest an, dezvoltarea lanturilor de hipermarketuri si a retelelor de magazine cash & carry pierde foarte mult din viteza, dupa cum arata datele comunicate de marii operatori de profil. De exemplu, vedetele retailului din 2008, hipermarketurile