Proiectul de completare a Codului Rutier, intocmit la Ministerul Transporturilor, a creat mari emotii in lumea soferilor.
Propunerile sunt, intr-adevar, dure, mai ales cand vorbim despre o zi de inchisoare pentru o viteza de peste 100 de km/h in localitate sau despre suspendarea permisului timp de 3 ani pentru abateri foarte grave.
Dincolo de vaietele soferilor si de o oarecare adversitate chiar din partea Politiei Rutiere, suparata probabil ca o alta autoritate ii sufla in ciorba, ar trebui sa ne intereseze mai mult daca aceste modificari ar putea avea sau nu efecte benefice asupra traficului din Romania, care face anual un numar record de victime, multe dintre ele nevinovate.
Beneficiile legii aspre
Adeptii unei legislatii permisive ar fi bine sa-si aminteasca faptul ca niciunde si niciodata civilizatia si disciplina nu au fost impuse cu rugamintea si indulgenta, ci prin interdictii, pedepse severe si instransigenta, adica apeland la frica.
Frica de amenda, de pierderea permisului, si, de ce nu, chiar de inchisoare.
Nu vad asadar nimic rau in puscaria contraventionala pentru depasirea dublului limitei legale de viteza. La peste 100 de km/h, un copil sarit de pe marginea drumului nu are nicio sansa sau o masina care franeaza brusc in fata bolidului este aruncata precum o popica. Sa nu mai vorbim de efectele impactului frontal la o asemenea viteza.
In plus, ce mai periculosi vitezomani, tinerii teribilisti, cu masini scumpe si puternice, nu prea sunt impresionati de amenda, asa ca inchisoarea ar fi chiar binevenita. Dar nu neaparat ca prima sanctiune.
Ar fi totusi bine ca pedepsele sa fie progresive, astfel incat soferul care greseste o data sa nu ajunga direct dupa gratii.
La fel, pentru consum de alcool, pedepsele nu sunt niciodata prea dure si bine ar fi ca l