METODĂ DE SUCCES. Noul proprietar, arhiducele Dominic, care iniţial a spus că nu va folosi mitul celebru pentru a atrage turişti, s-a răzgândit între timp. Sursa: Ovidiu Eftimie
La o lună şi jumătate de la aşa-zisa „schismă” a patrimoniului Cas telului Bran, complexul reintrat în proprietatea Casei de Habsburg „a luat faţa” Muzeului Vama Bran, unde statul român, prin Ministerul Culturii, a mutat colecţiile din incinta castelului. Turiştii, majoritatea străini, preferă Dracula, mit exploatat, acum, de Habsburgi, şi sunt indiferenţi cu privire la Casa Regală a României, „atuul” de la Vama Bran. Aşa că, cel puţin la prima vedere, Castelul Bran are de 500 de ori mai mulţi vizitatori decât muzeul Vama Bran.
Folclorul „horror”, exploatat de localnici
Întrarea în Castelul Bran se face, ca de obicei, prin bazarul cu kitsch-uri din faţă, nu pe mult mai decenta poartă laterală. Comercianţii continuă să vândă Dracula în orice formă: de la brelocuri, semne de carte şi halbe de bere cu capac, la tricouri şi sculpturi din lemn. Acestora li se adaugă tot felul de obiecte ce ţin de „folclorul horror”, precum măşti, vrăjtoare sau şerpi.
Totuşi, comercianţii se plâng că nu au vânzare. „Vin turiştii, se uită, se moşmondesc, se tot învârt şi cumpără ce e mai ieftin. Un tricou de 10 lei sau o cănuţă mică, de 5”, povesteşte o vânzătoare.
Castelul este, de fapt, un mare studio foto, unde toată lumea vine şi se pozează. La baza lui s-a amenajat şi o terasă, de unde se pot cumpăra băuturi la preţuri exorbitante.
Zona muzeală Bran este înconjurată de pizzerii. Nicio şansă la mâncare tradiţională prin apropiere, gen bulz sau pastramă de oaie. Preţurile sunt medii pentru o staţiune turistică. Chelnerii nu zâmbesc niciodată, ci, dimpotrivă, au uneori chiar o atitudine dis pre ţui toare. În apropiere funcţionează şi un c