SCUMPIRI l Din cauza adoptării euro în Slovacia şi a devalorizării forintului, slovacii preferă să se aprovizioneze din ţara vecină
Nu au mai pornit cu tancurile să ocupe Budapesta, aşa cum promitea liderul naţionalist slovac Jan Slota, dar cu cărucioarele de cumpărături tot au dat asaltul asupra ţării vecine, relatează Le Monde, într-un amplu reportaj despre modificarea obiceiurilor de consum în vremuri de criză economică.
În fiecare zi, de mai multe luni, zeci de mii de slovaci trec graniţa pentru a-şi face cumpărăturile din oraşele ungureşti de la sud de Dunăre. Practic, nu există zi în care spaţiile de parcare din faţa supermarketurilor ungureşti să nu fie ocupate pe jumătate de maşini slovace (mai ales că distanţele pot fi parcurse în jumătate de oră cu maşina). Ungurii au sesizat fenomenul şi le-au creat toate condiţiile vecinilor slovaci: au angajat personal care vorbeşte limba slovacă, iar anunţurile publicitare se fac şi ele în slovacă. „Totul este cu 20-30% mai ieftin decât în supermarketurile noastre. Cu salariul meu de învăţătoare şi cel al soţului meu, de funcţionar, fiecare euro economisit este binevenit”, explică Iveta Kavacova. Aceeaşi constatare vine şi dinspre slovacii ce locuiesc în vestul sau în nordul Slovaciei şi care îşi fac cumpărăturile în Polonia şi în Cehia.
În Slovacia – creşteri de preţuri după adoptarea euro
După ce Slovacia a adoptat moneda unică europeană, la 1 ianuarie, a avut loc o explozie a preţurilor (mai ales că Slovacia practică una dintre cele mai ridicate rate ale TVA-ului). În schimb, monedele statelor vecine s-au depreciat (forintul cu 14%, zlotul polonez cu 25% şi coroana cehească cu 10% în raport cu euro), ceea ce înseamnă cumpărături mai profitabile pentru cei plătiţi în euro. Iar slovacii nu cumpără din ţările vecine numai produse alimentare şi haine, ci şi electronice şi chiar automobile.