Astăzi, la ora 18.00, este vernisată, la Librăria Cărtureşti, expoziţia „Understanding History“ („Să înţelegem istoria“), a tânărului artist Dragoş Burlacu. Cuplul Ceauşescu, în imagini amintind de „iconografia“ epocii, este prezentat cu ironie. Artistul a studiat întregul şir al stereotipurilor cultului personalităţii. Picturile şi desenele lui Dragoş Burlacu amintesc arta „de curte“ de dinainte de 1989. Subiectele, poziţia personajelor, relaţia cu cei din jur sunt, pentru cei care au trăit acei ani, uşor recognoscibile. Artistul schimbă însă registrul expresiv, atât din punct de vedere spiritual, cât şi din cel al plastic.
În fiecare imagine se face simţită ironia. Lucrările folosesc alfabetul expresionist de multe ori, canonul clasic realist, obligatoriu pentru lucrările-sursă, este înlocuit cu „bad painting“ (modalitate apărută în anii 60, intitulată pictură urâtă).
Comunismul şi Modul de Gândire
Ceauşescu este prezentat în momente oficiale (la tribună, în vizită de lucru), dar şi în momente de relaxare (vânătoare, jocul de şah, trasul cu arcul etc.).
Întrebat de ce a ales acest subiect, Dragoş Burlacu a explicat că proiectul lui are drept scop „conştientizarea faptului că perioada comunistă este responsabilă de multe modificări negative în concepţii, în modul de gândire“ şi că această înţelegere este necesară raportarea la prezent şi la viitor.
Pentru vizitatorul avizat, lucrările expuse conţin şi o seamă de trimiteri la simboluri din diferite epoci ale istoriei artei. Este vorba, de pildă, despre pictura care-l prezintă pe Ceauşescu în faţa unei machete de biserică sau despre o epură a Casei Poporului construită din oase omeneşti. Se crează astfel tensiuni nu numai picturale, dar şi emoţionale.
„Am intenţionat crearea unor tensiuni prin simboluri, pentru că tensiunea trebuie s