- Cultural - nr. 337 / 16 Iulie, 2009 Sunt carti care se scriu ca sa nu ne viclenim mosia, dupa afirmatia lui Mihai Eminescu. Cartea de acum a lui Ilie Sandru este o astfel de carte, rezumand, in titlul inspirat de Glossa eminesciana, mastile hidoseniei si zgomotele desarte ale miseilor la izbanda facand punte, impotrivindu-se firescului uman, sfidand rationalul si legalitatea zilei de azi. Alte masti, aceeasi piesa... Octavian Goga ar spune aceeasi lupta. In 1930, la Editura Universul, Goga publica volumul de publicistica ...aceeasi lupta : Budapesta _ Bucuresti, redand, cu amaraciune, politicile antiromanesti, aberante si periculoase. Descoperim, in cel mai viu timp european, cel masurat in puterea democratiilor, ca paginile scrise de Goga nu apartin trecutului, ci se manifesta, constant, in Romania anului 2009. Aceasta este ideea cartii lui Ilie Sandru. Publicistul prezinta, in litera adevarului, antiromanismul, diferitele forme de manifestare ale acestuia si abundenta acestor forme. In 200 de pagini, autorul pare a nu fi parcurs decat o parte a subiectului; si doar o parte din zbuciumul Domniei Sale pentru o idee; citandu-l din nou pe Goga, cel care isi numea cartea mai sus-pomenita zbucium pentru o idee, prin care si-a rascumparat dreptul de cetatenie. Ilie Sandru isi scrie in paginile acestei carti dreptul la replica, cu o constiinta umana si culturala de nezdruncinat. A facut-o, fara ezitari, si intr-o alta carte, O stafie bantuie prin Ardeal. Noua carte de publicistica a lui Ilie Sandru respinge ceea ce orice minte omeneasca respinge la aceasta ora, extremismul si intoleranta etnica. Modul de abordare publicistica este direct, suplu prin documentare asidua, obiectiv prin relatarea de la fata locului, autorul fiind traitor in spatiul de viata, cultura si civilizatie al Harghitei. Pentru a inlatura orice dubiu, publicistul reproduce cu exactitate, prin tehnic