Traficul maritim si fluvial s-a redus drastic in acest an pe fondul crizei mondiale, fapt ce obliga unii armatori sa-si vanda navele pe piata de second-hand inainte chiar ca acestea sa fie finalizate din constructie, preferand sa le cedeze la un pret mult mai mic decat cel platit initial.
"Din punctul meu de vedere, pentru 2009 nu avem ce vesti bune sa primim. E clar ca lucrurile nu se misca si nu se vor crea oportunitati noi atata vreme cat in piata de second-hand a navelor armatorii ofera spre vanzare nave aflate in constructie pentru ca n-au un angajament ferm de exploatare si le vand la preturi mai mici decat costul de constructie a unei nave noi", spune Radu Rusen, presedintele Asociatiei Nationale a Constructorilor de Nave (ANCONAV) si directorul general al Santierului Naval Constanta (SNC).
Cele mai afectate sectoare sunt cele ale containerelor si cele care transporta marfuri tip vrac destinate unor sectoare puternic afectate de criza mondiala, cum ar fi sectorul siderurgic sau de constructii.
"Conditiile economice afecteaza fluxurile de marfuri si piata de shipping este afectata dramatic, in special pe segmentul de containere si nave destinate transportului de marfuri tip vrac, pentru ca acestea erau destinate transportului de otel, minereuri, carbune a caror activitate a scazut foarte mult", a precizat Rusen. El mai spune ca preturile la nave s-au redus anul acesta cu 25% pana la 50% comparativ cu anul precedent, in functie de segment, iar constructorii de nave fac eforturi deosebite pentru a tine costurile sub control. Tot el estimeaza ca pe segmentul de containere si marfuri vrac, circa 60% din nave sunt tinute in prezent in parcul la rece pentru ca nu au activitate, iar procentul este ceva mai scazut in randul celorlalte tipuri de nave maritime.
Comenzile din sectorul constructiilor navale mai ajung in prezent in medie pentru