Securitatea energetica este un bun public si, prin urmare, guvernele trebuie sa joace un rol important in asigurarea si protejarea acesteia.
A fost nevoie de doua crize ale gazului pornite de la dispute dintre Rusia si Ucraina pentru ca problema securitatii energetice sa ajunga pe primul loc in agenda occidentala si este regretabil ca acestui subiect nu i s-a acordat suficienta atentie, a estimat in prelegerea pe care a sustinut-o la Bucuresti Edward Chow, expert in energie (in special in industria petroliera, in care are 30 de ani de experienta) si in economie, de la Centrul pentru Studii Strategice Internationale (CSIS) din Washington. Fara sa faca o recomandare explicita, expertul american a evocat o practica din perioada Razboiului Rece, aceea a constituirii unor stocuri strategice de gaz si petrol, o obligativitate impusa de NATO. Alianta Nord-Atlantica ar trebui sa aiba "nu mai multa responsabilitate, ci mai multa influenta" in asigurarea securitatii energetice, fiind necesara "o discutie onesta" cu statele-cheie din NATO, chiar daca acestea sunt mai putin afectate de eventuale intreruperi ale livrarilor de gaz rusesc, pentru o coordonare a eforturilor si demersurilor de prevenire si solutionare a unor astfel de crize. Cat despre sprijinul american pentru Romania si alte state expuse la utilizarea de catre rusi a "armei energetice", Edward Chow a fost foarte explicit: SUA au interese geostrategice importante in regiu-nea Marii Negre si au sustinut constant Romania si Bulgaria, dar "interesul geoeconomic (in regiune) este, mai degraba, al Europei", deci in proiectele importante din domeniul economic este recomandabil ca Romania sa mizeze pe Europa, cu atat mai mult cu cat, "la urma urmei, SUA sunt foarte departe".
Pornind de la premisa ca securitatea energetica este un bun public, pentru asigurarea caruia este nevoie de implicarea guvernul