Mediul rural ar putea fi, in conditiile reducerii potentialului de crestere a economiei din exporturi, urmatoarea sursa de dezvoltare a economiei, avand in vedere diferentele mari intre sat si oras. Cum poate deveni mediul rural pentru Romania ceea ce a fost Europa Centrala si de Est pentru Europa de Vest in ultimii 20 de ani?
La cinci kilometri distanta de comuna Matca din judetul Galati, unde se cultiva aproximativ 685 de hectare de castraveti, rosii sau ardei in spatii acoperite, fabrica de conserve Contec Tecuci importa din Turcia legume pentru conservele pe care le comercializeaza mai departe in marile magazine.
Producatorii din Matca refuza sa-si vanda produsele la un pret prestabilit, preferand sa mearga in piete, sa le dea la pretul zilei, chiar daca un contract semnat cu un procesator i-ar aduce venituri sigure. Acesta este un exemplu de zid intre spatiul rural si cel urban.
Specialistii care au participat la seminarul ZF Expert „Cum relansam economia", cu tema „Cum spargem zidul intre sat si oras?", sustin ca fermierii romani nu vor sa se adapteze standardelor impuse de procesatori, nu au cunostinte de marketing, sunt putini si faramitati si de cele mai multe ori nu vor sa se asocieze.
„Producatorii sunt putini si nu se asociaza. In plus, le lipseste know-how-ul, nu au notiuni de marketing si nu stiu cum sa vanda", a declarat Dragos Paslaru, director general al GEA Strategy & Consulting, firma de consultanta pentru fonduri europene. Mai mult de atat, „la noi oamenii stiu sa produca, dar nu au cu ce, nu au incredere si nu au bani. Trebuie sa ii finantezi in prima luna ca sa inceapa sa investeasca in culturi, care ulterior sa fie valorificate de o fabrica de conserve. Producatorul nu are incredere, procesatorul nu are finantare", il completeaza Marian Ciortea, administratorul fabricii de conserve Euro Conserve din Zalau. A