Angelica Platon îi ajută pe cei cu deficiențe de vorbire prin tot ce face. Împreună cu câțiva colegi a făcut un dicționar de semne pentru copii.
Angelica Platon a învățat limbajul semnelor la Institutul Katho din Belgia. Apoi împreună cu trei colegi belgieni de la institut și de la un centru medico-social au demarat un proiect de formare a unui vocabular cu cinci sute de cuvinte pentru copiii cu deficiențe de vorbire și deficiențe mintale grave. Proiectul a durat patru ani. „Primii doi ani am ales semnele și le-am adaptat la specificul culturii noastre. Apoi am inventat semne suplimentare pentru a le fi mai ușor copiilor cu probleme de motricitate”, povestește ea. A implementat proiectul pentru vorbirea cu sprijinul semnelor mai întâi la Școala Specială nr. 3, unde sunt copii surzi, dar și cu deficiențe mintale, apoi în alte instituții din municipiu și în Cluj-Napoca. „Avem rezultate foarte bune cu introducerea acestui vocabular. Copiii s-au dezvoltat, au devenit mai liniștiți și în sfârșit se pot exprima, pot spune ce vor”, spune cu satisfacție Angelica Platon. Bucuria ei a fost să vadă că au venit și părinți la cursuri pentru a-și putea înțelege și ajuta copiii.
Angelica Platon cunoaște de mică viața printre persoanele cu deficiențe. „Părinții mei nu aud, dar ne-am înțeles întotdeauna. De noi s-au ocupat mai mult bunicii”, povestește ea. După absolvirea facultății, a lucrat șase ani în învățământ. Naveta a fost chinuitoare. „Am predat la Șimian și la Chișlaz. Copiii și colectivul didactic au fost extraordinari, dar era foarte grea naveta”, povestește ea. În perioada aceea încă nu se deconta transportul cadrelor didactice.
Organizează evenimente
Din 1997, Angelica Platon s-a angajat la Asociația Surzilor Bihor. „În primul moment, postul acesta a fost portița mea pentru a scăpa de navetă, dar de a lucra în continuare cu copiii ș