Cea mai scumpă ambarcaţiune deţinută de un român nu costă mai mult de 400.000 de euro. Pasionaţii de iahturi spun că ambarcaţiunile de milioane de euro sunt rare în ţara noastră şi aparţin unor companii sau unor oameni de afaceri, care le deţin la comun. Proprietarii de ambarcaţiuni s-au întâlnit weekendul trecut la Eforie Nord, la cea de-a patra ediţie a Regatei Mării Negre, o competiţie în care s-au întrecut 20 de pasionaţi de iahting din opt ţări. „Venim aici să ne simţim bine pentru că este o competiţie fără premii, ne premiem tot între noi“, spune şeful comisiei de instruire, competiţii şi cooperare din cadrul Yacht Club Regal Român, Viorel Bălănescu. Bărbatul în vârstă de 50 de ani, şi el proprietar de velier, a participat la regata din acest an, iar la ediţia din 2008 s-a numărat printre organizatori.
Unii cumpără din snobism
Fiind o figură cunoscută a lumii bărcilor, Bălănescu ştie tot ce mişcă printre proprietarii de bărci. „Este o lume pestriţă, care reprezintă societatea românească. Unii îşi cumpără iaht din snobism, pentru imagine, alţii din imitaţie sau chiar pentru a impresiona femeile. Sunt însă şi mulţi pasionaţi, cei mai mulţi dintre ei nu-şi permit însă ambarcaţiuni puternice, scumpe“, explică reprezentantul Yacht Club Regal Român.
Bălănescu spune că povestea iahturilor de lux din România este un mit. „Cei care au un milion de euro să dea pe un iaht nu-l ţin în România. Ce apare la noi prin tabloide că mai ştiu eu cine şi-a luat iaht de milioane de euro nu este adevărat. De obicei este vorba despre o companie sau despre mai mulţi proprietari“, explică Bălănescu.
Mai mulţi proprietari la o singură ambarcaţiune
Valoarea cea mai mare a unei ambarcaţiuni care se află la Ana Yacht Club, portul care a găzduit regata, nu depăşeşte 400.000 de euro. „Este vorba despre sume foarte mari, sute d