Pentru a nu mai fi pacaliti atunci cand contracteaza un credit sau cumpara un produs, consumatorii au nevoie de educatie financiara. In acest sens s-au pus bazele unui program, Bugetul Familiei, ce promoveaza educatia financiara pentru consumatorii romani, o campanie derulata de Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania si Junior Achievment, cu sprijinul Provident Financial Romania.
Primul pas al programului a fost lansarea site-ului www.bugetulfamiliei.ro , prin intermediul caruia romanii au posibilitatea sa invete cum sa-si administreze eficient banii lor si ai familiei lor. Al doilea pas este organizarea unor dezbateri in opt localitati din tara. Prima a avut loc la Timisoara, iar a doua s-a desfasurat vineri, la Targu Mures, la Hotel Continental. “Cantitatea de informatii este foarte mare, contractele de credit sunt din ce in ce mai laborioase, mai ales ca legislatia a inceput sa fie mai restrictiva. Dorim ca consumatorul roman sa aiba cunostintele de baza in momentul in care ia decizii importante cu efecte pe termen mediu sau lung asupra lor si a familiei lor. Foarte multi consumatori ne-au intrebat despre anumite concepte din sfera serviciilor financiare, concepte care sunt definite in ghidul de pe site-ul bugetului familiei”, a declarat Razvan Resmerita, directorul Centrului European al Consumatorilor Romania.
Pasivitatea romanilor duce la lipsa de informare
Potrivit acestuia, consumatorii romani sunt consumatori pasivi, care nu reactioneaza pe piata ci reactioneaza dupa desfasurarea unui eveniment. Acesta a mai precizat că, dacă se informează, consumatorii pot deveni treptat consumatori activi pe piaţă, iar acest lucru poate duce la autoreglementarea pieţei. “Multi consumatori vin la Protectia Consumatorului dupa ce au o problema. Nu vin inainte de a achizitiona un produs sau de a semna un contract sa se informeze. Ar tre