Curtea Constituţională arată, în motivarea unor decizii, cum Guvernul, prin ordonanţe de urgenţă, a redus majorările salariale stabilite de Parlament pentru personalul din învăţământ sau a modificat fără drept structura de calcul al salariului, astfel că măsurile s-au dovedit a fi neconstituţionale. În urma mai multor sesizări venite din teritoriu de la sindicate ale personalului din învăţământ, Curtea Constituţională (CCR) a admis, în 30 iunie, excepţii de neconstituţionalitate cu privire la articole din ordonanţele de urgenţă 151/2008, 15/2008 şi 1/2009.
Astfel, referitor la dispoziţiile art.I pct.2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, CCR arată că reduc, "în mod substanţial, majorările salariale la care ar fi avut dreptul personalul din învăţământ în temeiul Legii nr.221/2008 de aprobare a Ordonanţei Guvernului nr.15/2008".
Curtea Constituţională aminteşte că, pe 12 noiembrie 2008, a declarat neconstituţională o reglementare similară adoptată de Guvern tot printr-o ordonanţă de urgenţă. Este vorba despre ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul 2008, prin care s-au redus majorările salariale stabilite de Parlament. "Curtea, prin decizia menţionată, a statuat că adoptarea ordonanţelor de urgenţă numai în scopul contracarării unei măsuri de politică legislativă în domeniul salarizării personalului din învăţământ adoptată de Parlament încalcă prevederi ale Legii fundamentale", se arată în motivarea CCR.
Curtea Constituţională explică de ce a declarat neconstituţionale şi art.2 şi art.3 din ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.1/2009 privind unele măsuri în domeniul s