În condiţiile unui declin al pieţei de peste 20%, companiile din domeniu îşi iau diverse măsuri de siguranţă. Orientare pe exporturi, promoţii, ţintire a segmentului de lux. Acestea sunt câteva dintre cărţile pe care au pariat distribuitorii de plăci ceramice în 2009. În România sunt doar doi producători de plăci ceramice. Restul produselor vin din Italia, Spania, Bulgaria, Turcia. Prima jumătate a acestui an a adus scăderi ale vânzărilor de peste 25%. Ca volum, s-a comercializat cu maximum 15% mai puţină marfă.
Preţurile au fost marcate însă de un picaj accentuat, ca urmare a încercării distribuitorilor de a evita stocurile mari. Lasselsberger, companie care deţine principalele unităţi autohtone de producţie, a anunţat că, presat de criză, a trebuit să pună zăvoarele pe uşile uneia dintre principalele fabrici.
Propriu-zis, Cesarom, altădată unul dintre principalii producători autohtoni, a rămas acum doar un nume scris pe plăcile produse de fabrica Sanex din Cluj. 300 de oameni au fost concediaţi, linii de producţie de aproximativ două milioane de metri pătraţi vor fi ţinute în conservare.
Să pui ouăle ceramice în mai multe coşuri
Mai mult, o parte din ceea ce se va produce în România va lua drumul altor state. Măsură de siguranţă. „Nimeni nu ştie cum va evolua în continuare această piaţă. Fiecare caută propriile soluţii“, spune Lucian Azoiţei, director general Pazo Grup. Lasselsberger a schimbat anul acesta conducerea.
A adus, pe poziţiile cele mai înalte, doi oameni din retail ca să se ocupe de business. Primul lor pas: extinderea spre alte pieţe. „Nu vrem să rămânem dependenţi de o singură piaţă. În Bulgaria, anul acesta ar fi o oportunitate să vindem ca urmare a stabilităţii levei în raport cu euro“, spune Eduard Măcărescu, directorul comercial al companiei. Bulgaria e doar un pas. Urmează Se